Strona główna/Dla Rodziców/Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

Drodzy Rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją przedstawimy Państwu propozycje różnych zabaw dla Waszych dzieci.

Żeby nasza komunikacja przebiegała sprawnie podajemy swojego e-maila i zapraszamy do kontaktu.

Karolina Krakowczyk -     lub 531000599

Kamila Sitek -

 

Linki do zabaw ruchowych przy muzyce:

Zabawa 1

Zabawa 2

Zabawa 3

Zabawa 4

Zabawa 5

 

Propozycje ćwiczeń:

Percepcja słuchowa

1.Odtwarzanie struktur dźwiękowych 

  • wystukiwanie rytmu (wcześniej zaprezentowanego przez rodzica, np. dwa uderzenia o stół - trzy klaśnięcia - dwa tupnięcia. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka - zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności);

  • wyklaskiwanie rytmu na podstawie ustalonego wcześniej schematu graficznego (np. kwadrat = tupanie, trójkąt = klaskanie, koło = uderzanie rękami o nogi, rodzic układa figury w określony sposób, a dziecko musi odtworzyć rytm zgodnie z ustaloną zasadą - jaka figura odpowiada jakiemu dźwiękowi. Ważne: stopniowanie trudności - najpierw 3 figury, a potem 6, 9).

2. Śpiewanie/powtarzanie wyrazów podanych przez rodzica najpierw dwa trzy wyrazy, potem coraz więcej (np. kot - sanki - stół).

3. Różnicowanie dźwięków z najbliższego otoczenia

  • nazywanie ich i naśladowanie

  • rozpoznawanie osób po głosie (można wcześniej nagrać głos osób z otoczenia dziecka - mamy, taty, babci, zadaniem dziecka jest rozpoznać, do kogo należy prezentowany głos);

  • łączenie dźwięku z obrazkiem - np. czajnik (zdjęcie czajnika, konkretny przedmiot) z zaprezentowanym dźwiękiem (np. puszczonym z płyty);

  • zabawa „Co słyszę?” - rodzic chowa się i prezentuje jakiś dźwięk (z otoczenia dziecka, np. szczekanie psa), zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to dźwięk.

4. Podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby (wyrazy dwusylabowe, wyrazy trzysylabowe, wyrazy wielosylabowe)

5. Łączenie sylab w wyrazy
-
Jaki to będzie wyraz, kiedy powiem pił-ka? A kiedy powiem sa-mo-lot? Najpierw wyrazy składające się z 3 sylab, potem coraz trudniejsze.

6. Wyodrębnianie pierwszej głoski

- Co słyszysz na początku wyrazu Ania/Ul/Ewa itp. Najpierw dziecko powinno opanować wyróżnianie samogłosek, a potem spółgłosek na początku wyrazu (biurko, samochód itp.)

7. Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka, kosa-koza

8. Zabawa w dobieranie wyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych - („Teraz będziemy mówić wyrazy na literę a” itp.)

9. Łączenie głosek w wyrazy dzielenie wyrazów na głoski

  • Jaki to wyraz kiedy mówię m-a-m-a?

  • Jakie litery słyszysz w wyrazie domek - przeliteruj

10. Segregowanie wyrazów wg ilości sylab, głosek
rodzic przygotowuje karteczki z różnymi wyrazami (nazwy zwierząt, owoców itp., jeden wyraz na jednej karteczce.

Zadaniem dziecka jest przeczytać głośno każdy wyraz, podzielić go na sylaby lub głoski, a następnie przyporządkować do określonej grupy, np. grupy zielonej („Na zielonej kartce połóż te wyrazy, które mają trzy sylaby, a na żółtej te, które mają cztery sylaby”)

11. Szukanie ukrytych wyrazów w innych wyrazach np. ser-ce,   gra-bie (rodzic wypowiada te wyrazy, a zadaniem dziecka jest „znalezienie” innego wyrazu w prezentowanym).

12. Wspólne układanie i nauka rymowanek
uzupełnianie słów w znanych rymowankach, np. lata osa koło …., śnieżek prószy marzną …… Można również wesołe układać rymowanki o członkach rodziny, a następnie uczyć się ich wraz z dzieckiem na pamięć.

13. Ćwiczenie pamięci słuchowej
rodzic prezentuje dziecku ciąg cyfr, wyrazów (np. owoców), zadaniem dziecka jest zapamiętać te elementy i odtworzyć w kolejności podanej przez rodzica (na początek trzy, cztery elementy, stopniowo coraz więcej).

14. Wspólna nauka piosenek, wierszyków, tekstów
można przygotować krótki teatrzyk, występ dla pozostałych członków rodziny. Występ przed babcią i dziadkiem i wypowiedzenie z pamięci wierszyka, układanie rymowanek, wyszukiwanie w otoczeniu wyrazów zaczynających się na literkę „p” - nauka może być świetną zabawą!

15. Wspólne czytanie

 

Percepcja wzrokowa

1. Układanie figur, kształtów, szeregów

  • układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat - czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;

  • układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).

2. Składanie pociętych obrazków

  • wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwie identyczne kartki pocztowe - rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko)

  • bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia - pocięte na kawałki)


3. Uzupełnianie braków na obrazkach
można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, na których brakuje pewnych części - zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części/przedmiotów (np. brak nosa w rysunku twarzy).


4.Wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami
można wykorzystać obrazki dostępne 
w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami - ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic)

5. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni
co jest blisko a co daleko? (np. podczas spaceru)

6. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
wcześniej warto wydrukować na kartce kilkanaście strzałek w różnym kierunku, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, skośnie w lewy górny róg, skośnie w prawy dolny róg, itd. („pokaż mi te strzałki, które są skierowane w prawą stronę”)

7. Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie
stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku biurka i poprosić dziecko aby po lewej stronie ułożyło, np. czerwone klocki a po prawej zielone) 


8. Dobieranie wyrazów do obrazków
rodzic przygotowuje kilka obrazków, na których są np. sprzęty domowe, zwierzęta, zawody (ważne aby na obrazku był jeden element) a następnie podpisy (nazwy tych przedmiotów). Zadaniem dziecka jest właściwe przyporządkowanie nazwy do obrazka.

9. Układanie puzzli
najpierw z dużych puzzli, potem z coraz mniejszych (stopniowo zwiększamy również liczbę elementów).

10. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
najpierw w oparciu 
o prezentowany wzór, potem z pamięci - prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).

11. Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).

12. Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu
według nazwy („czy jest na tym obrazku jakieś zwierzę?”, „pokaż mi na tym zdjęciu wszystkie dzieci, które mają czapki”) lub według położenia („pokaż mi coś, co leży na stole”, „pokaż, które zwierzęta na tym obrazku stoją na łące”)

13. Opisywanie otaczającej rzeczywistości
wspólne obserwowanie prostych zdarzeń, czynności, a następnie opisywanie ich przez dziecko (np. podczas spacerów).

14. Gra w domino
zarowno obrazkowe, jak i literkowe

15. Ćwiczenia pamięci wzrokowej
pokazujemy dziecku obrazek na kilka sekund 
i zakrywamy. Następnie pytamy: co było na obrazku? Ile było np. lalek, samochodów itp.?

Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami. Przy okazji ćwiczeń, które doskonalą percepcję wzrokową można nie tylko zapomnieć o nudzie (np. licząc żółte samochody, które mijamy 
w korku), ale przede wszystkim dobrze się bawić i pogłębiać swoje relacje z dzieckiem (np. układając razem z nim puzzle ze 100 elementów).

 

Terapia ręki

 DOMOWA TERAPIA RĘKI - NASZE SPOSOBY!

 1. Zapinanie i odpinanie guzików

Niby nic wielkiego, ale wierzcie mi, że dla dziecka, które ma problem z napięciem mięśniowym to nie lada wyczyn! Ponadto wymaga dużej cierpliwości, w szczególności jeśli chodzi o drobne guziki. My ćwiczymy i idzie nam coraz lepiej - chociaż początki były trudne! ? Od razu mówię, że najlepiej wybierać długie swetry, które mają dużo guzików. W ramach urozmaicenia możecie to robić na czas, z doświadczenia wiem, że działa to bardzo motywująco na maluchy… ;p Z nutką rywalizacji jeśli zaprosicie do zabawy brata albo siostrę!

2. Zamek błyskawiczny

Zapinanie i otwierania zamka błyskawicznego to doskonałe ćwiczenie na wzmocnienie mięśni kciuka i palca wskazującego. Proste, nie wymaga zbyt wielkiego skupienia. Możecie go wcisnąć dziecku do rąk nawet podczas oglądania bajki. ?

3. Przeplatanki

Nie musicie się zaopatrywać w nie w sklepie. Wystarczy, że same wytniecie dziurki np. w tekturze i zaopatrzycie się w sznurówki. Działa na takiej samej zasadzie jak nawlekanie koralików na sznurek.

4. Słomki i krzyżyki

Słuchajcie to jest mój hit!!! Znacie pewnie takie klocki przestrzenne słomki, z których można robić różne cuda?! Kolorowe, mega kreatywne i dosyć drogie… Ale na spokojnie - powiem Wam jak zrobić je samemu! ? Potrzebujecie zakupić słomki i krzyżyki do układania płytek w sklepie budowlanym! Tylko tyle! Jest jeden haczyk - jak będziecie kupować haczyki koniecznie weźcie ze sobą słomki do sklepu, żeby nie okazało się, że jedne do drugich nie pasują. ? Tym sposobem macie klocki przestrzenne jak znalazł, które świetnie działają na pracę małych rączek, nie mniej na wyobraźnię! ? Dobra zabawa gwarantowana.

 

5. Spryskiwacz

Nie to, że toleruję tanią siłę roboczą w domu, ale… Przy okazji zbliżających się świąt możecie upiec dwie pieczenie na jednym ogniu! ;P Otóż wręczacie dziecku spryskiwacz (dla starszych dzieci, może być już z prawdziwym płynem, dla młodszych wystarczy woda) i zachęcacie do wspólnych porządków, np. mycia płytek czy mebli. Dla dzieci to ogromna frajda, dla nas pomoc, a dla małej rączki doskonały sposób na wzmocnienie mięśni całej dłoni! Tyle korzyści! Super sprawa!

 

 

do góry