Biuletyn Informacji Publicznej

Przedszkole Publiczne "BAJKOWE WZGÓRZE" w Skrzyszowie

Podgląd wersji strony

 

Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Ze względu na sytuację w kraju musimy wszyscy zostać w domach :( To ciężki czas dla wszystkich- dla Was i dla Nas. My bardzo za Wami tęsknimy i mamy nadzieję, że wkrótce się zobaczymy :) Od dziś specjalnie dla Was będziemy dodawać tutaj propozycje zadań i zabaw, które możecie wykonać w domku :) Nadal zachęcamy do czytania bajek i rozmawiania na temat ich treści :) Bawcie się tez w zabawy paluszkowe, lepcie z plasteliny i rysujcie:) pozdrawiamy Was gorąco!

Jeśli macie ochotę podzielić się z nami zdjęciem lub filmikiem jak pracujecie wyślijcie je proszę do Nas.

 

W razie pytań jestem do Państwa dyspozycji. Napiszcie do mnie lub zadzwońcie.

e-mail :

 

Pani z angielskiego zaprasza do zabawy wszystkie chętne dzieci i ich rodziców :

Żeby pobrać darmowe materiały do nauki trzeba się zarejestrować jako rodzic i następnie zalogować na stronie, tutaj link: English Play Box

Tematyka tego tygodnia to "Zwierzęta" -zakładka: Lekcje cyfrowe, poziom 1, rozdział 6

 

 

14.04.2020 - 17.04.2020

 TEMATYKA TYGODNIA:

DO KĄPIELI, DO PODLEWANIA I DO PICIA

- WODA TO ŹRÓDŁO ŻYCIA!

 

 

Poniedziałek - 13.04.2020

Temat dnia:

 

Poniedziałek Wielkanocny - Dzień wolny

od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Wtorek 14.04.2020

Temat dnia : "Do czego służy i jak wygląda woda?"

 

Witajcie po świętach! Mam nadzieję, że trochę odpoczęliście i jesteście gotowi do dalszej zabawy  Pamiętacie jaki wczoraj był dzień? Pomyślcie, bo mam dla Was zagadkę.

 

Woda - zagadka

 

Pomyśl mały przedszkolaku,

Bo zagadkę taką mamy:

W Śmigus-Dyngus nią co roku

dziewczynki polewamy. (woda)

 

Brawo! Pewnie poradziłeś/ poradziłaś sobie bez problemu. To teraz spróbujcie podzielić wyraz „woda” na sylaby (wyklaszcz je - wo-da).

 

Do czego służy woda? - rozmowa.

 

Zastanów się teraz i spróbuj powiedzieć do czego wykorzystujemy wodę. Dlaczego jest ona nam tak bardzo potrzebna? A czy zwierzęta i rośliny też potrzebują wody? Do czego?

 

Wodne fale - zabawa ruchowa z wykorzystaniem worka.

 

Do naszej zabawy potrzebny nam będzie worek (jeśli masz może być taki na śmieci - super, jeśli będzie niebieski). Poruszaj workiem w górę i w dół - zobacz zrobiłeś/ zrobiłaś fale. Możesz nim ruszać szybko lub wolno - spróbuj. A teraz słuchaj muzyki: kiedy będzie grała powoli - chodź po pokoju i ruszaj workiem wolno (duże, długie fale) a kiedy melodia będzie szybka - biegaj po pokoju i machaj workiem szybko (fale małe, krótkie).

 

Tutaj melodia:

 

Woda - zabawa badawcza.

 

Zapraszamy teraz do kolejnej zabawy. Potrzebne nam będą przezroczyste naczynia o różnym kształcie np. szklanka i miska. Nalejcie do jednego z nich wodę i spróbuj odpowiedzieć na pytania:

- Jaki ma kolor?

- Czy woda pachnie?

- Jaki smak ma woda?

 

Przelej teraz wodę do drugiego naczynia. Zobacz: woda przelała się i „ułożyła” w taki kształt, jaki ma to naczynie. Dzieje się tak dlatego, ponieważ woda jest płynem tzw. Cieczą.

A teraz poproś rodziców i wlejcie wodę do woreczka. Włóżcie woreczek do zamrażarki. Wieczorem sprawdź co się stało... A może już wiesz?

Woda zamarznie - stanie się lodem.

 

I jeszcze jedno zadanie. Tutaj również poproś o pomoc rodzica. Weźcie lusterko. Zagotujcie wodę i kiedy będzie się gotowała przyłóżcie nad czajnikiem lusterko -tylko OSTROŻNIE - para jest gorąca! Co się stało? Co widzisz na lusterku? Tak, to kropelki wody. Para wodna zamieniła się w wodę.

 

Tak właśnie woda występuje na świecie. W rzekach, morzach, jeziorach albo z kranu w Twoim domu woda jest płynna, jest cieczą. Kiedy jest zima woda zamarza - powstają wtedy sople lodu, albo na jeziorach tworzy się lód. W przyrodzie występuje też para wodna - woda paruje z jezior, rzek itp. I unosi do góry dzięki czemu tworzą się chmury.

 

Świetnie! Teraz już wiesz, że woda to nie tylko płyn w kranie.

 

  • Inne propozycje na dziś:

 

„Jak powstaje deszcz?” - doświadczenie. Spróbujcie wykonać doświadczenie, a zobaczysz jak powstają krople deszczu.  Tutaj link: Doświadczenie nr 1

 

„Mój deszczyk” - praca plastyczna z wykorzystaniem niebieskiej farby. Narysuj na górze kartki chmurę. Wymieszaj niebieska farbę plakatową z dużą ilością wody. Nabierz na pędzelek i zrób kropelkę pod chmurką. Teraz odwróć kartkę i dmuchaj w kropelkę. Kiedy skończysz - odwróć kartkę. Powstanie spadająca kropla deszczu.

 

 

Do zobaczenia jutro!

 

 

Środa 15.04.2020

Temat dnia : "Wodny i podwodny świat"

 

Witajcie! Pamiętacie czego dotyczyły wczorajsze zajęcia? Tak, wody! Dzisiaj zapraszam Was do wodnego i podwodnego świata...

Mam nadzieję, że Wam się spodoba! :)

 

Wodne istoty - zagadki obrazkowe

 

Na początek mała zagadka. Spójrz na obrazki - ukryły się na nich cienie zwierząt, które żyją w wodzie. Czy potrafisz nazwać te zwierzęta? Jeśli nie - podpowiedzią będą obrazki.

 

 

Zwierzęta wodne - zabawa ruchowa

 

Zapewne doskonale sobie poradziłeś/ poradziłaś z odgadywaniem zwierząt wodnych. To teraz zapraszam do zabawy ruchowej. Spróbuj naśladować te zwierzęta:

 

a) ryba: połóż się na podłodze na brzuchu i postaraj się przesuwać do przodu (czołganie), otwieraj i zamykaj buzię jakbyś był/ była rybką :),

 

b) żaba: zrób przysiad podparty a następnie skacz po pokoju jakbyś był/ była żabką (możesz naśladować żabie kumkanie),

 

c) krokodyl: połóż się na brzuchu na podłodze, wyprostuj obie ręce przed siebie - to będzie paszcza krokodyla, unieś lekko głowę do góry i rękami naśladuj otwieranie i zamykanie paszczy krokodyla,

 

d) hipopotam: chodź powoli po pokoju na czworakach,

 

e) rak: usiądź na podłodze, zegnij nogi w kolanach, ręce daj do tyłu, unieś pośladki w górę i spróbuj iść do tyłu jakbyś był rakiem.

 

Ocean w słoiku - praca plastyczno - techniczna z wykorzystaniem słoika.

 

Na koniec zapraszam do wykonania pracy plastyczno-technicznej. Najpierw wyjdź na podwórko - jeśli masz piaskownicę nabierz trochę piasku. Pozbieraj trochę kamieni.

Jeśli masz już wszystko - czas zacząć tworzyć! :)

Potrzebować będziemy słoik z zakrętką, wodę, farby plakatowe i kolorowy papier, nożyczki i klej. Otwórzcie słoik i nasypcie do niego piasku, potem poukładajcie kamienie. W osobnym pojemniku wymieszaj wodę z odrobiną niebieskiej farby (lub jeśli masz niebieskim atramentem). Wlej powoli miksturę do słoika i zakręć słoik. Następnie z kolorowego papieru powycinaj kolorowe rybki
i przyklej je na zewnętrzną cześć słoika. Potem zieloną farbą narysuj na słoiku roślinki. I gotowe! Masz kawałek oceanu w domu! :)

 

Tutaj ilustracja pracy:

Ilustracja pracy

 

  • Inne propozycje na dziś:

 

1. Znasz bajkę: „O chłopie i złotej rybce”? - posłuchaj:

2. Czy wiesz, co by się stało gdyby zwierzętom wodnym zabrakło wody? - posłuchaj wiersza J. Brzechwy „Żaba”:

J. Brzechwa "Żaba"

 

3. Pewnie znasz piosenkę o rodzinie rekinów :) zatańcz do niej :)

tutaj link do polskojęzycznej wersji:

Rodzina rekinów - wersja polska

a tutaj do angielskojęzycznej wersji:

Rodzina rekinów - wersja angielska

 

4. Znasz zabawę: „Idzie rak nieborak”? - pobaw się w nią z kimś z rodzinki (Idzie rak, nieborak - palcami udajemy, że idziemy po ciele, Jak uszczypnie, będzie znak! - na słowo „znak” łaskoczemy ).

 

5. Rybka z odbitej dłoni - praca plastyczna:

Rybka 1

 

6. Rybki z baloników:

Rybka 2

 

Do jutra!

 

ps. Tutaj odpowiedzi do zagadek obrazkowych:

 

 

 

Czwartek 16.04.2020

Temat dnia : "Mali badacze to MY - eksperymenty z wodą"

 

Witajcie! Jak Wasze oceany w słoiku? Dzisiaj zapraszam do eksperymentowania!

 

1. Woda i ląd - zabawa ruchowa doskonaląca szybką reakcję na sygnał słowny

 

Dziś zaczniemy od zabawy ruchowej! Rozłóżcie na podłodze ręcznik (najlepiej niebieski) lub worek. To będzie nasza woda. Teraz rodzic wypowiada słowo: woda (dziecko wskakuje na ręcznik/ worek), ląd (dziecko wyskakuje z ręcznika/ worka). Komendy na początku wypowiadajcie powoli i na zmianę, a potem coraz szybciej i niekoniecznie na zmianę.

 

2. Eksperymenty z wodą

 

Zapraszamy do eksperymentowania! Podajemy przykłady eksperymentów, jeśli chcesz możesz wykonać wszystkie, jeśli nie wybierz te, które Ci się najbardziej spodobają.

 

a) Co pływa, a co tonie?

 

Do naszej zabawy potrzebujemy miskę z wodą oraz różne przedmioty (np. kartka papieru, kamień, moneta, kawałek styropianu, drewniany patyczek itp.). Wrzucaj przedmioty do miski: które z nich toną? A które pływają? Możecie zagrać w grę: przed wrzuceniem przedmiotu do wody oceńcie czy zatonie czy będzie unosił się nad wodą. Ciekawe kto więcej razy odgadnie :)

Ciekawostka nr 1: wrzućcie kulkę z plasteliny - zatonie, ulepcie z plasteliny placek i wrzućcie do wody - też zatonie, ale jeśli w placku plasteliny zrobicie wgłębienie i ostrożnie położycie na wodzie - będzie plastelina będzie pływała :)

 

Ciekawostka nr 2: jeśli wrzucisz monetę do wody zatonie, podobnie z małym kamykiem, ale jeśli najpierw na wodę położysz kartkę i poczekasz chwilę aż namoknie, a na kartkę położysz monetę lub kamień - nie zatoną :)

 

 

b) Magiczny plaster ziemniaka

 

Teraz drugi eksperyment... Nalej do dwóch szklanek wodę. Do pierwszej wsyp cukier i wymieszaj. Co się stało? Do drugiej szklanki wsyp sól i również wymieszaj. Czy sól i cukier rozpuściły się w wodzie? Teraz poproś rodzica, by ukroił plasterek ziemniaka. Włóż do wody z cukrem - zatonie, a co się stanie jeśli wrzucisz ten plasterek ziemniaka do wody z solą?

 

c) Wędrująca woda

 

Przygotuj pięć szklanek o podobnej wysokości. Do trzech z nich nalej wodę. Do pierwszej szklanki z wodą wlej trochę niebieskiej farby albo barwnika spożywczego, do drugiej szklanki z wodą dodaj żółtą farbę (lub barwnik), do trzeciej szklanki z wodą dodaj farbę czerwoną (lub barwnik). Teraz ustaw szklanki: niebieska woda, pusta szklanka, żółta woda, pusta szklanka, czerwona woda. Do szklanek włóż zwinięty na pasek kawałek papierowego ręcznika tak by „paski ręcznika” łączyły kolejne szklanki. Popatrz uważnie: po ręczniku „powędruje woda” do pustej szklanki. Jeśli zostawisz szklanki na dłużej zobaczysz, że puste szklanki napełnią się kolorową wodą.

 

Tutaj link do doświadczenia:

Doświadczenie z wodą

 

 

d) Lawa w butelce

 

Do tego doświadczenia potrzebne będzie nam: olej, woda, farba lub barwnik, tabletka musująca.

 

Tutaj link do tego, jak przeprowadzić eksperyment:

Eksperyment :-)

 

e) Kosmos w słoiku

 

Do tego doświadczenia potrzebujemy: słoik, wodę, brokat, watę, barwnik spożywczy lub farby.

 

Tutaj link:

Doświadczenie :-)

 

 

f) Kolorowe wulkany


By wykonać ten eksperyment potrzebne będą: woda, szklanki, barwniki spożywcze lub farba, soda oczyszczona, kwasek cytrynowy.



Tutaj link: Eksperyment :-))



Jeśli chcesz podziel się z nami wynikami Twoich eksperymentów! Mile widziane zdjęcia i filmiki :)



Miłego eksperymentowania! Pozdrawiam Was serdecznie!

 

 

Piątek 17.04.2020

Temat dnia : "Chociaż jestem jeszcze młody - znam sposoby na oszczędzanie wody"

 

Witajcie! Ostatnio rozmawiamy o wodzie. Wiemy już, że bez niej nie byłoby życia. Jest ona potrzebna zarówno ludziom, jak i zwierzętom i roślinom. Dlatego bardzo ważne jest, by jej nie marnować! Dziś właśnie o tym...

 

1. „Hibbi - oszczędzanie wody” - film edukacyjny

 

Na początku dzisiejszej zabawy zapraszamy Cię do zobaczenia filmu edukacyjnego.

Załączcie film, tutaj link: Film edukacyjny i oglądaj go uważnie, a potem spróbuj odpowiedzieć na pytania:

- co przydarzyło się rybce Poli?

- co doprowadziło do tego, że zabrakło wody dla rybki Poli?

- w jaki sposób hipcio Hibbi i żyrafa Molo postanowili oszczędzać wodę?

- czy Ty oszczędzasz wodę? W jaki sposób?

 

2. „Skoki do kałuży” - zabawa ruchowa z elementem skoku

 

To teraz czas na ruch. Posłuchaj jak kapie woda: 

Spróbuj teraz powtórzyć ten dźwięk: kap, kap, kap. Brawo!Teraz zabierzcie niepotrzebną gazetę. I rozłóżcie na podłodze w niewielkich odległościach od siebie. To będą miski,
a ty zamienisz się teraz w skaczącą kropelkę wody. Spróbuj przeskoczyć z miski do miski. W trakcie skoku wypowiadaj zgłoskę: kap. Powodzenia!

 

3. „Kropelkowy stworek” - praca plastyczna

 

Zapraszam teraz do wykonania kropelkowego stworka, który będzie przypominał Ci o tym, by oszczędzać wodę. Z niebieskiej kartki (jeśli nie masz pomaluj białą niebieską farbą, albo pokoloruj kredką) wytnij kształt kropelki - pamiętaj o zasadach bezpiecznego posługiwania się nożyczkami! Teraz doklej kropelce lub narysuj oczy, buzię, nos. Zrób ręce i nogi. Ozdób ją jak chcesz (możesz zrobić czapkę, kokardkę, kapelusz albo korale czy buty). Powieś kropelkowego stworka w takim miejscu, aby przypominał Ci o oszczędzaniu wody! Kiedy wrócimy do przedszkola przywiesimy kropelki w naszej grupowej łazience :)

 

 

* Inne propozycje na dziś:

 

a) naucz się rymowanki o oszczędzaniu wody:

 

Kto kocha przyrodę

- oszczędza wodę.

Ja choć jestem jeszcze młody

- nie marnuję wody!

 

b) połóż się na chwilkę, odpocznij i posłuchaj odgłosów natury i tego jak pięknie szumi woda: Szum wody

 

c) pamiętacie nasza „Deszczową piosenkę” z przedszkola? Zaśpiewajcie ją teraz :) tutaj link: 

 

 

Do poniedziałku!

 

 

 

Miłej zabawy!

W tym miejscu znajdziecie zajęcia z poprzednich tygodni.

Zamknij
Drukuj